Cupcakes!

Nom nom, wie houdt er nou niet van cupcakes? Een aantal weken geleden heb ik voor mijn zus een vrijgezellenfeest georganiseerd. We hebben cupcakes gebakken en gedecoreerd bij Alice in Cakeland. Voorheen zag ik altijd wel van die mooie cupcakes, maar had ik geen idee hoe je dat moest maken. Totdat we de workshop deden! Want naast dat het enorm gezellig was, hebben we ook wel wat opgestoken. Terwijl we aan het decoreren waren, mocht iedereen van de frosting proeven, en dat deden we dan ook gretig. Dat we daarna nog naar de pizzeria zouden gaan, had iedereen maar verdrongen, want dit was wel zo lekker!

Eenmaal thuisgekomen met 8 cupcakes, had ik de cupcake-smaak te pakken. Maarja, ik woon alleen, dus waarom zou je dan zoveel bakken, want je moet het zelf opeten. Dat klinkt niet als straf, maar als je later op die loopband staat te zwoegen, krijg je toch spijt ;).

Vorig weekend was ik jarig en had ik een goed excuus om mijn megacupcake-vorm te gebruiken. Ik had ‘m net van internet besteld en bedacht me dat ik nu eindelijk een gelegenheid had om hem te gebruiken. Ik zocht het recept op van de cupcakes van de beroemde Magnolia Bakery (recept is hier te vinden).

Nom!! Dit recept is from scratch gemaakt, en ik heb dus geen pak cupcakemix of iets dergelijks gebruikt.

En toen gebeurde er iets waar ik totaal niet op had gerekend! De vorm pastte niet in mijn oven! Omdat ik een kleine keuken heb, heb ik ook zo’n klein oventje, maar ik had er niet bij stilgestaan dat die vorm er dan niet in zou passen. Maarja, het deeg had ik al gemaakt. Snel sprintte ik naar Xenos, want ik had op internet (te laat, uiteraard) gelezen dat ze daar ook van die megavormen verkochten. Snel maar even kijken dus! Gelukkig vond ik de vorm. Deze was van siliconen gemaakt, bestond uit twee losse helften (de bovenkant moet namelijk minder lang bakken dan de onderkant van de cupcake, vandaar dat je op de foto ook maar één helft gevuld ziet) en hij was dus flexibel. Nog een pluspunt, hij was maar een fractie van de prijs van mijn eerste vorm. Mijn zus wilde ook heel graag zo’n grote vorm, dus mag zij mijn oude vorm hebben. Wordt ‘ie toch nog gebruikt!

En zo ziet de bovenkant eruit als ‘ie uit de vorm komt. Omdat cake bol bakt, zeg maar, moet je ‘m met een mes uitvlakken, zodat de twee helften op elkaar passen (en met glazuur kunnen worden geplakt).

En dan kun je dus aan de slag met frosting en andere versiersels. Ik heb citroenfrosting gebruikt, omdat de cupcake van zichzelf al vrij zoet is, vond ik het leuk om een frissere frosting te gebruiken. Ik wil het mijn visite ook niet aandoen om de dag daarna meteen al naar de tandarts te sturen, haha.

Detail van de frosting en decoratie.

Mochten jullie een tutorial willen zien, of instructies van het één of ander, laat dan een reactie achter 🙂

Liefs,
Nine.

Een Reactie op “Cupcakes!

Geef een reactie

